Wednesday 18 July 2012

LANGKAH LANGKAH UNTUK MELUKIS


 Step 1

mula2 anda lukisla lakaran guna pensil 1 hb yg tumpul... jgn guna pensil picit or tajam.. nanti akan tinggalkan bekas atas kertas.

















Step 2

anda buat dulu tone bahagian yg paling gelap. tapi berhati2 jgn terang sangat gelapnya.. sebab bahagian hadapan lebih jelas dari bahagian belakang. cara ini adalah ilusi untuk membezakan yg mana dihadapan dan yg mana dibelakang.

jika ada pertembungan hitam dengan hitam.. jadilkan line putih sebagai penanda garisan.. sila tengok warna gelap kat tali baju kat perut dia... baru leh beza mana tali hadapan dan mana tali belakang kan?


Step 3

jika anda jenis newbie, atau baru berjinak2 dengan penggunaan pensil charcoal.anda boleh gunakan teknik garisan untuk buat efek tone lihat contoh dibahagian lengan garisan di bahagian hadapan mestilah lebih tebal dari garisan untuk yg bahagian belakang.
 Step 4

setelah anda berjaya siapkan garisan2 dengan menggunakan pensil 6b limit. ia akan jadi seperti ini. anda harus mahir untuk melihat arah pengcahayaan. supaya bahagian gelap dan cerah nampak normal.
Step Last

akhirnya anda perkuatkan tone dengan menggunakan pensil 9- 12b untuk meberikan kesan tone gelap yg  lebih konkrit.

Anda mesti berani mencuba

SELAMAT MENCUBA ^_^

No comments:

Post a Comment